Dit Beleid is opgesteld door Latour & Petit, de uitgever van de website https://latouretpetit.be (hierna de 'website'), waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is in de Paul Hymanslaan 83/A01 in 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe onder het ondernemingsnummer BE0475.331.474 (hierna 'Latour & Petit').
Latour & Petit (in de tekst ' wij/we', 'ons/onze') biedt verschillende diensten aan in verband met vastgoed: taxatie, verkoop, verhuur, nieuwbouw, assistentiewoningen, beleggingsvastgoed en verhuurbeheer.
In het kader van onze activiteiten kan het gebeuren dat wij persoonsgegevens van onze klanten, natuurlijke personen, of elke natuurlijke persoon die met ons contact heeft, met inbegrip van een potentiële klant (hierna 'de prospect'), verwerken.
Het doel van dit Beleid is uit te leggen hoe wij uw persoonsgegevens verzamelen, gebruiken en bewaren.
Wij hechten erg veel belang aan gegevensbescherming en respect voor uw persoonlijke levenssfeer en wij verbinden ons ertoe om uw persoonsgegevens eerlijk en transparant te verwerken en te beschermen, in overeenstemming met de wet.
Onder 'persoonsgegevens' verstaan we alle persoonsgegevens die op u betrekking hebben, met andere woorden alle informatie waarmee u rechtstreeks of onrechtstreeks kunt worden geïdentificeerd als natuurlijke persoon.
Dit Beleid sluit aan bij onze wens om volledig transparant te handelen, met inachtneming van de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (hierna de 'gegevensbeschermingswet') en van de verordening (EU) 2016/679 van het Europese Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (hierna de 'algemene verordening gegevensbescherming').
Als u wenst te reageren op een van de hieronder beschreven praktijken, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Categorieën | Voorbeelden | Context & inzamelingsmethodes |
---|---|---|
Persoonlijke identificatiegegevens | Naam, voornaam, geboortedatum, geslacht, adres, rijksregisternummer enz. |
Op onze website worden deze gegevens verzameld wanneer de gebruiker het contactformulier invult, via het tabblad 'Contact' en het inschrijvingsformulier, wanneer de gebruiker een bezoek wil plannen, via het tabblad 'Wilt u dit pand bezoeken?', en ook wanneer de gebruiker meer informatie wil over een onroerend goed, via het tabblad 'meer details'. Deze gegevens kunnen ook worden verzameld wanneer contact wordt opgenomen via brieven, e-mails, mededelingen aan potentiële kopers, huurders en verkopers, bij het verzenden en ontvangen van informatie in het kader van de verhuring, aankoop of verkoop van een onroerend goed. Ze kunnen ook worden verzameld tijdens commerciële prospectie (promotionele e-mails, nieuwsbrief enz.). Deze gegevens worden ook verzameld via overeenkomsten, documenten met betrekking tot een bod tussen verkopers en kopers, en door middel van documenten voor kandidaat-huurders. |
Elektronische identificatiegegevens | Telefoonnummer, e-mail, IP-adressen enz. |
Op onze website worden bepaalde van deze inlichtingen verzameld wanneer de gebruiker het contactformulier invult, via het tabblad 'Contact' en het inschrijvingsformulier, wanneer de gebruiker een bezoek wil plannen, via het tabblad 'Wilt u dit pand bezoeken?', en ook wanneer de gebruiker meer informatie wil over een onroerend goed, via het tabblad 'meer details'. Ze kunnen ook worden verzameld tijdens commerciële prospectie (promotionele e-mails, nieuwsbrief enz.). Andere inlichtingen worden verzameld via cookies die ons in staat stellen u een betere gebruikerservaring te bieden. Bepaalde van deze gegevens worden ook verzameld via overeenkomsten, documenten met betrekking tot een bod tussen verkopers en kopers, en door middel van documenten voor kandidaat-huurders. |
Gegevens in verband met de zoekcriteria | Doel van de zoekopdracht, categorie gezocht onroerend goed, aantal kamers, postcodes, prijsklasse, andere kenmerken (terras, tuin, garage/parking, gemeubileerd). | Op onze website worden deze gegevens verzameld bij het invullen van het inschrijvingsformulier. Ze kunnen ook worden verzameld tijdens commerciële prospectie (promotionele e-mails, nieuwsbrief enz.). Deze gegevens kunnen ook worden verzameld wanneer contact wordt opgenomen via brieven, e-mails, mededelingen aan potentiële kopers, huurders en verkopers, bij het verzenden en ontvangen van informatie in het kader van de verhuring, aankoop of verkoop van een onroerend goed. |
Gegevens over de kenmerken van de woning | Type woning, eigendom of verhuurd pand, duur van het verblijf op dit adres, huurprijs, kosten enz. |
Deze gegevens worden verzameld wanneer contact wordt opgenomen via brieven, e-mails, mededelingen aan potentiële kopers, huurders en verkopers, bij het verzenden en ontvangen van informatie in het kader van de verhuring, aankoop of verkoop van een onroerend goed. Deze gegevens worden ook verzameld via overeenkomsten, documenten met betrekking tot een bod tussen verkopers en kopers, en door middel van documenten voor kandidaat-huurders. |
Gegevens over de levensstijl | Gegevens over het verbruik van goederen of diensten, gedrag van het individu of het gezin, gezinssamenstelling enz. |
Op onze website kunnen deze gegevens worden verzameld bij het invullen van het inschrijvingsformulier. Ze kunnen ook worden verzameld tijdens commerciële prospectie (promotionele e-mails, nieuwsbrief enz.). |
Financiële gegevens | Bankrekeningen, inkomsten, totale inkomsten, beroepsinkomsten, schulden, hypotheken, krediet, leningen, kredietwaardigheid enz. |
Deze gegevens worden ook verzameld via overeenkomsten, documenten met betrekking tot een bod tussen verkopers en kopers, en door middel van documenten voor kandidaat-huurders. |
Gegevens over financiële transacties | Door de betrokkene verschuldigde en betaalde bedragen, verleend krediet, betaaloverzicht, huurwaarborgen en andere waarborgen enz. |
Deze gegevens worden ook verzameld via overeenkomsten, documenten met betrekking tot een bod tussen verkopers en kopers, en door middel van documenten voor kandidaat-huurders. |
Het kan ook gebeuren dat wij niet-persoonlijke gegevens verzamelen. Deze gegevens worden gekwalificeerd als niet-persoonlijk, omdat u niet rechtstreeks of onrechtstreeks kunt worden geïdentificeerd aan de hand van deze gegevens.
Ze kunnen bijgevolg worden gebruikt voor eender welk doel, zoals het verbeteren van onze website, onze producten, targeting van onze reclame of het verbeteren van onze diensten.
Wij verzamelen en verwerken uw persoonsgegevens voor de hieronder beschreven doeleinden.
Wij hebben deze doeleinden vastgesteld en zorgen ervoor dat alleen de noodzakelijke en relevante persoonsgegevens – in overeenstemming met het beginsel van gegevensminimalisering – worden verwerkt.
In het algemeen baseren we de verwerking van uw persoonsgegevens op de volgende rechtsgrondslagen:
In het geval dat we verwerkingen moeten uitvoeren die nog niet in dit Beleid zijn opgenomen, zullen we contact met u opnemen voordat we uw persoonsgegevens gebruiken. Het is daarbij de bedoeling u op de hoogte te brengen van die verwerking en u zo nodig om uw uitdrukkelijke toestemming te vragen.
In sommige gevallen zijn wij verplicht uw persoonsgegevens te verwerken in het kader van wettelijke verplichtingen of wanneer wij samenwerken met de bevoegde autoriteiten. In deze gevallen geven wij uw persoonsgegevens door om aan onze verplichtingen te voldoen.
Wanneer u gebruikmaakt van onze diensten, is er sprake van een overeenkomst tussen u en ons. In dit verband verwerken wij persoonsgegevens om onze contractuele verplichtingen na te komen en de opdracht uit te voeren die u ons hebt toevertrouwd.
Met het oog op de uitvoering van onze overeenkomst verwerken we uw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden :
In bepaalde gevallen hebben wij er een rechtmatig belang bij om uw persoonsgegevens te verwerken.
Daartoe streven wij steeds naar een juist evenwicht tussen de noodzaak om uw persoonsgegevens te verwerken en de eerbiediging van uw rechten en vrijheden, meer in het bijzonder de bescherming van uw privacy.
Uw persoonsgegevens worden in dit kader verwerkt voor:
Wanneer u zich inschrijft op onze website, vragen wij u kennis te nemen van en in te stemmen met het feit dat wij uw persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met dit Beleid.
Wanneer u ervoor kiest (optionele) informatie aan uw profiel toe te voegen, verwerken wij uw persoonsgegevens dus op basis van uw toestemming.
Indien de gegevens voor directmarketingdoeleinden aan derden worden vrijgegeven, zullen de gebruikers daarvan vooraf in kennis worden gesteld, zodat zij al dan niet met deze verwerking kunnen instemmen.
Let wel, u hebt te allen tijde het recht om uw toestemming in te trekken met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
In het algemeen bewaren wij uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is voor de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld.
In het kader van de uitvoering van een overeenkomst bewaren wij uw persoonsgegevens niet langer dan tien jaar na het einde van de overeenkomst.
In het kader van commerciële prospectie moet de informatie over betrokkenen drie jaar na het laatste contact worden geschrapt als ze niet langer reageren wanneer ze worden benaderd.
Na afloop van de bewaartermijn stellen wij alles in het werk om u ervan te verzekeren dat de persoonsgegevens wel degelijk onbeschikbaar en ontoegankelijk zijn gemaakt.
Uw rechten op grond van de regelgeving stellen u in staat controle te houden over wat wij met uw persoonsgegevens doen.
Dit recht op toegang tot de gegevens die wij over u bezitten, geldt voor alle doeleinden die wij hierboven hebben opgesomd.
Dit recht biedt u met name de mogelijkheid ons te vragen of wij uw persoonsgegevens verwerken, voor welke doeleinden, om welke categorieën van gegevens het gaat en wie de ontvangers van uw gegevens zijn.
U kunt ons ook vragen om een kopie van al uw persoonsgegevens die we verwerken en die op u betrekking hebben.
Zolang we uw persoonsgegevens verwerken op de rechtsgrondslag van uw toestemming, kunt u steeds uw toestemming intrekken.
U hebt ook het recht op rectificatie, waardoor u ons op elk moment kunt vragen om onjuiste, onvolledige of verouderde informatie te wijzigen.
U kunt de wissing van uw persoonsgegevens verkrijgen wanneer een van de volgende redenen van toepassing is:
In het geval dat wij uw persoonsgegevens verwerken op basis van een overeenkomst of uw toestemming, kunt u ons verzoeken al uw persoonsgegevens aan u of aan een andere verwerkingsverantwoordelijke over te dragen.
In bepaalde gevallen kunt u ons ook vragen om een beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens.
De situaties waarin u ons kunt vragen om een beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens, zijn de volgende:
We zullen u uiteraard op de hoogte brengen zodra de beperking van de verwerking niet langer van toepassing is.
Wanneer de verwerking van uw gegevens gebeurt voor doeleinden van direct marketing, hebt u het recht om op eender welk moment bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens voor dit doel.
Om u een betere gebruikservaring te bieden, maken wij gebruik van profilering waarmee we bepaalde van uw voorkeuren of interessegebieden aan u kunnen koppelen. Waar mogelijk gebruiken we enkel geanonimiseerde of gepseudonimiseerde gegevens.
Profilering in de zin van de AVG is elke vorm van geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens waarbij aan de hand van deze gegevens bepaalde persoonlijke aspecten van een natuurlijke persoon worden geëvalueerd, met name met de bedoeling zijn beroepsprestaties, economische situatie, gezondheid, persoonlijke voorkeuren, interesses, betrouwbaarheid, gedrag, locatie of verplaatsingen te analyseren of te voorspellen.
Wanneer wij uw persoonsgegevens gebruiken om u te associëren met bepaalde van uw voorkeuren, zorgen wij ervoor dat er geen beslissingen worden genomen die rechtsgevolgen hebben of die u op een soortgelijke manier in aanzienlijke mate treffen.
Indien u van mening bent dat u wordt onderworpen aan een beslissing die louter is gebaseerd op een geautomatiseerd proces, kunt u daar uiteraard bezwaar tegen maken.
Om u te helpen uw rechten te doen gelden, moeten wij nagaan of uw verzoek wel degelijk betrekking heeft op uw persoonsgegevens.
In dit verband zullen wij uw identiteit controleren door u per e-mail een unieke link te sturen waarmee we uw identiteit kunnen nagaan.
We verbinden ons ertoe om u zo spoedig mogelijk een antwoord te geven, uiterlijk binnen een maand na uw verzoek.
Het is mogelijk dat wij deze termijn tot twee maanden moeten verlengen wanneer uw verzoek complex van aard is en wij te maken krijgen met een overvloed aan verzoeken. Indien een dergelijke situatie zich voordoet, zullen wij u op de hoogte brengen van de oorzaken van die vertraging.
In bepaalde gevallen zullen wij uw persoonsgegevens doorgeven aan andere derde partijen.
Om de toegang, de verbetering en het gebruik van de website voor u mogelijk te maken, werken we samen met onderaannemers die toegang kunnen hebben tot uw persoonsgegevens.
Indien dit het geval is, verzoeken wij hen om net als wij toe te zien op de naleving van de geldende wettelijke en regelgevende bepalingen. Bovendien waken wij er ook over dat zij dit Beleid naleven.
Als u ons daarvoor uw toestemming geeft, geven wij uw persoonsgegevens door aan onze zorgvuldig geselecteerde partners.
Zoals reeds is uitgelegd, kan het in bepaalde gevallen gebeuren dat wij uw persoonsgegevens doorgeven om ons te voegen naar een wettelijke verplichting, een rechterlijke beslissing of een verzoek van een bevoegde autoriteit.
We treffen de passende technische en organisatorische maatregelen om een adequaat veiligheidsniveau met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens te verzekeren. Dit beveiligingsniveau wordt vastgesteld op basis van de risico's die aan de verwerking en de aard van de te beschermen gegevens verbonden zijn.
Wij hebben passende veiligheidsmaatregelen getroffen om uw persoonsgegevens te beschermen, met name tegen verlies, diefstal, misbruik of wijziging van de ontvangen informatie, openbaarmaking of ongeoorloofd gebruik ervan.
We verbinden ons ertoe dat we in het onwaarschijnlijke en betreurenswaardige geval dat uw persoonsgegevens onder ons beheer in gevaar worden gebracht als gevolg van een inbreuk op de informatiebeveiliging, snel zullen optreden om de oorzaak van deze inbreuk te achterhalen en passende corrigerende maatregelen te nemen.
Indien nodig zullen wij u, in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving, van dit incident op de hoogte brengen.
Als u wenst te reageren op een van de praktijken die in dit Beleid zijn beschreven, raden wij u aan om rechtstreeks contact met ons op te nemen zodat we kunnen bekijken hoe we u kunnen helpen.
U kunt ook een klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit op het volgende adres:
Bovendien hebt u altijd de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de rechtbank van eerste aanleg in Brussel.
Voor meer informatie over klachten en mogelijke rechtsmiddelen kunt u de informatie raadplegen die beschikbaar is op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit https://www.autoriteprotectiondonnees.be.
Indien u vragen en/of klachten hebt over dit Beleid, kunt u contact met ons opnemen.
Wij behouden ons het recht voor om de bepalingen van dit Beleid te allen tijde te wijzigen. Wij zullen de wijzigingen rechtstreeks op onze website bekendmaken.
Dit Beleid valt onder de Belgische wetgeving.
Elk geschil met betrekking tot de interpretatie of uitvoering van dit Beleid is onderworpen aan het Belgische recht en valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Franstalige rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel.
Deze versie van het Beleid wordt van kracht en werd bijgewerkt op DATUM.